15 Şubat 2009 Pazar

Sinestezya ve Sinestezi Üzerine (Jeffrey Moore-Kitap)

Merhabalar,



Dostlarım tarafından sosyal olabilmek adına düzenlenmiş organizasyonların hiçbirine katılmayan ben, bilgisayar oyunları, dersler ve sınavlardan arta kalan zamanlarda kendimi daha fazla kitaplara vermeye çalışıyorum. Eğer okumak isteyenler varsa şu an piyasada yeni yeni kendini göstermeye başlamış olan, Jeffrey Moore'nin yazdığı, Ergin Kaptan'ın Türkçe'ye çevirdiği, April yayınlarından çıkmış olan Sinestezya'yı anlatacağım biraz, nacizene fikirlerimle beraber.



Bir kitap, o kitap ki beynimi bir daha inceleme fırsatı sundu bana. 'Lan yoksa ben de mi sinesteziğim' gibi sorular sordum kendi kendime. Sinestesi duyuların birleşmesiymiş -ki ben bu cümleden ilk başta ne denmek istendiğini pek anlamadım- ama, neyse...

Benim anladığım kadarıyla sinestezi insan beyninin garip bir biçimde çalışması. Sayılara, seslere, esyalara farklı kodlar verilmesi gibi birşey. Örneğin, kimi insanlara göre '2' rakamı uyuzun tekiymiş. Veya '9' rakamı koca kafalı bir patron olabilirmiş kimine göre.
Bazı siestezik insanlarda hafıza ileri derecede gelişmiş olduğundan, yıllar yıllar önce yaşadıkları olaylar bile zihin kütüphanelerinde tekrar tekrar işlenip gün yüzüne çıkabiliyorlar. O sebeptendir ki ben bu insanlara hayranım.. Herneyse, konumuza dönelim.

Olaylar, Noel Burun adındaki başrol kahramanımız, onun alzheimer hastası annesi, her daim mutlu, eğlenceli ve farklı olan arkadaşı JJ, eski bir film aktristi ve hoşlandığı kadın olan Arap kökenli Samira ve diğerlerinin aksine kendine güveni çok yüksek, fikirleri konusunda şovenist, yüksek egolu bir insan ve aynı zamanda eski bir yazar olan Norval'ın etrafında dönüp duruyor. Ansiklopedik bilgilerle de donatılmış olan kitap zaman zaman da bir sihirli kelimelerle yazılmış bir hikayenin akıcılığına sahip... Kitapta beğenmediğim şey ise hikayeyi anlatan rolü üstlenmiş olan Dr. Vorta'nın notları. Her yerden, her köşeden fışkırıyorlar. Demem o ki bazen sayfanın yarısı bu karınca gibi yazılarla dolu. Bir de Noel'in zihninde yarattığı şekillerin ve renklerin betimlenmesi sırasında o kadar ilginç tanımlar var ki;

'...Daha yüksek, daha güçlü bir ses araya giriyor. Uzun kısmının ortası yabanmersini renginde bir haç şekli alıyor, merkezden dışa doğru gittikçe yabanmersini rengi soluyor, haçın uç kısımları inci beyazı bir renk alıyor...'

Buna benzer bir sürü betimleme. Bazen kendimi bir yemek tarifinin içinde hissediyorum.

Bunca lafın kısacası kitabın akışına kendinizi bıraktıktan sonra, dik bir yamaçtan aşağı yuvarlanır gibi hızla yuvarlanıyorsunuz kitabın içinde. Tadı damağınızda kalabilir.

Saygılar...

Etiketler:

9 Yorum:

Blogger Esra Korkmaz dedi ki...

Kitabı daha okumadım ama eğlendirici sürükleyici olmasının yanı sıra öğretici de olabileceğini düşünüyorum.Olaylara bir sinesteziğin gözünden bakmak belki çevremizdeki çoğu şeye farklı yorumlar getirebilmemize de yardımcı olabilir.Eklemek istediğim bir şey; sinestezinin nedeni; dogum sirasinda beynimizde bize bir yasam boyunca yeteceginden cok daha fazla sayida bulunan noron arasi baglantilarin normal insanlarda zamanla yok olurken, sinestetiklerde bu baglantilarin kalmasi imiş.Onlar her insanın kendileri gibi olduğunu sanırlarmış yani renkleri koku yada sesleri renk vs algılamaları gibi şeylerin insanın doğası olduğunu sanırlarmış.Hayatımın 1 gününü öyle yaşamak isterdim açıkçası:)

16 Şubat 2009 09:24  
Anonymous Adsız dedi ki...

İlginç bir kitap, ben beğendim. Ama olasılıksız gibi değil. O daha güzeldi, ikisi birbirine benziyor az da olsa

1 Mart 2009 23:18  
Anonymous Adsız dedi ki...

yhhh

3 Mart 2009 19:38  
Anonymous Adsız dedi ki...

BEnde Yeni basladım SayılıR 230lardayım ama kiTap Gerçekten güSEL okumanızı Tavsiye eder!M

20 Mart 2009 21:37  
Anonymous Adsız dedi ki...

ben bu kitabı yaklaşık 3 gün önce bitirdim kitap oldukça hoşuma gitti psikoloji romanları her zaman dikkatimi çekmiştir gayet güzel bir kitap ve kapağı oldukça etkileyici..

1 Mayıs 2009 11:49  
Blogger fmrlhst dedi ki...

kesinlikle okunması gerekn bi kiTap olduğunu düşünüorum..farklı bakış açısı ve kitabın sürükleyiciliği sizi çok etkilicektir..

19 Mayıs 2009 19:04  
Blogger Mia dedi ki...

Bu Kitabı begendiyseniz eger Empati'yi de okumalısınız...

4 Eylül 2009 12:58  
Anonymous Adsız dedi ki...

bence de çok güzel bir kitap, karakterler muhteşem. Türkçeye çevirisi de çok güzel olmuş..çevirmenin ellerine sağlık..

7 Ekim 2009 21:21  
Blogger rey dedi ki...

empatiyi okumaya başladığımdan beri merak duyuyorum sinesteziye bu kitabıda en kısa zamanda okumak için can atıyorum ama bu konuda baan daha fazla bilgi lazım daha önce başka bi blogda (sanırım sinestetik bi kişinin)bir sinestezi testinden bahsediyordu ama ingilizce imiş ( ee tabi bende ingilizce biraz kör :()türkçesini bulabilirmiyiz . bulursanız ve bu blogda yayınlarsanız çok mutlu olurum. iyi okumalar herkese :)

20 Temmuz 2010 21:03  

Yorum Gönder

Kaydol: Kayıt Yorumları [Atom]

<< Ana Sayfa

Biraz Olsun Düşünen İnsanlara Armağan Olsun! Sohbet